"Probleemoplossend denken en handelen is het vermogen om een probleem te (h)erkennen en tot een plan te komen om het probleem op te lossen..." (Probleemoplossend denken en handelen", SLO)
Portfolio - geselecteerde werken
Project: Stop motion lessenreeks
School: diverse
Discipline: beeldende kunst en techniek
Doelgroep: groep 4/5/6/7/8
Beschrijving: Met stop stop techniek kun je stilstaande objecten tot leven wekken. In deze cursus experimenteren de leerlingen volop met de mogelijkheden die er zijn. Wat is een stop motion? Hoe kun je die maken (ofwel, hoe breng je stilstaande objecten tot leven?) Wat is een verhaal? Hoe is die opgebouwd? Hoe kun je verhalen maken? Wat zijn personages? Wat is de rol achtergrond en ondergrond (studioset)? Wat gebeurt er als je tekst en geluiden toevoegt en hoe doe je dat? Wat gebeurt er als je licht toevoegt of juist weg laat? En hoe ziet je film eruit als je los met de hand fotografeert of dat je de tablet/camera zou vast zetten (fixeren)? In deze cursus hebben de leerlingen niet de luxe beschikking over een statief. Later in de cursus kregen de leerlingen apart de opdracht om oplossingen te onderzoeken en bedenken, om de tablets te fixeren voor de stop motion. Met de middelen die ze voorhanden hadden in het lokaal.
Les: "Monsters Maken" (met wasco)
School: IB-Startpunt Den Haag (2024)
Discipline: beeldende kunst
Doelgroep: onderbouw (groep 1 t/m 3)
Beschrijving les: Geïnspireerd op het boek "Monsters" van Mies van Hout. Wat is een monster? Hoe zien ze eruit? Dragen ze kleren? Hebben ze haren op hun hoofd? Hebben ze armen en benen? Zijn ze lief? Zijn ze stout? Met pastelkrijt tekenen de leerlingen hun eigen monsters op een A3-zwart vel.
Les: "Ik zie, ik voel, ik ruik"
School: Mullerpier Rotterdam (2024)
Discipline: beeldende kunst
Doelgroep: groep 8
Project: Ter afsluiting van het PO-project voor de opleiding Docent Beeldende Kunst (a/d WdkA, jaar 3) heb ik samen met 2 studiegenoten deze workshop ontwikkeld over zintuigen, associaties en ervaringen. Leerlingen werd gevraagd bij 'ontdektafels' woorden te noteren, waar ze aan moesten denken (bij het zien, ruiken of voelen van bepaalde objecten) - opdracht 1. Daarna werd gevraagd om 3 woorden uit te kiezen en daarvan een kunstwerk te maken. Ze mochten zelf hun materialen uitkiezen.
Les: "Eigen bloemen maken"
School: IB-Startpunt Den Haag (2024)
Discipline: beeldende kunst
Doelgroep: onderbouw (groep 1 t/m 3)
Beschrijving: De les introduceren we de leerlingen met het laten zien van bloemen en planten in werken van bekende kunstenaars als Vincent Van Gogh (de zonnebloemen) maar ook schilderijen van Claude Monet, bloemen van George O Keefe en Maria Sibylla Merian. Leerlingen mogen daarna hun hun eigen bloemen en planten gaan creëren (in 3D).
Les: "Emoties"
Discipline: beeldende kunst
School: IB-Startpunt Den Haag (2024)
Doelgroep: onderbouw (groep 1 t/m 3)
Beschrijving: We introduceren de les met het schilderij van Barnett Newman "Who’s affraid of red, yellow and blue". (Filosofisch gesprek). Kun je bang zijn voor kleuren? Kun je ook verliefd zijn op kleuren? En boos worden op? En kunnen kleuren je troosten?
Opdracht: leerlingen kiezen een vel uit en mogen deze vol krassen met een zelfgekozen kleur - passend bij een bepaalde emotie.
Les: "Opruimen is een kunst"
School: OBS De Vlierboom Den Haag (2023)
Discipline: beeldende kunst
Doelgroep: middenbouw/bovenbouw
Project: Deze les heb ik ontwikkeld omdat ik iets wilde doen met het idee van 'IETS kunnen maken uit NIETS'. In het kader van de BIK-opleiding (AHK A'dam).
Geïnspireerd op het boek "Opruimen, dat is de kunst" van Ursus Wehlri. Leerlingen zullen aan de hand van opdrachten oefenen met ordenen maken. Uiteindelijk zullen leerlingen 'eigen ordeningen' bedenken voor zichzelf. En deze vastleggen op de foto met de chromebooks/tablets. Kennismaking met begrippen als; compositie, vlakverdeling, ordening en verhoudingen. En vooral heel goed KIJKEN.
Project: Coding workshop lessenreeks
School: HSV Den Haag (2023)
Discipline: techniek, programmeren
Doelgroep: middenbouw-bovenbouw
Beschrijving: introductielessen in programmeren. Werken aan eigen projecten in Scratch. Te denken aan; eigen gif-animaties, eigen zelfbedachte games of het maken van games dmv stap-voor-stap-instructies (afhankelijk van voorkeur en niveau van leerling). Veel nadruk op stimuleren van het probleemoplossend vermogen; Waar gaat het mis? Hoe zou je het kunnen oplossen? Wat kun je allemaal proberen? Evenals het creatieve autonome proces; Wat is de bedoeling van je spel? Wat wil je maken? Hoe ga je dat maken en/of aanpakken?